Udržitelnost na fakultě pedagogické

Věříme, že klíčem k udržitelné budoucnosti je vzdělávání. Naše snaha o udržitelnost je součástí každodenního života studentů a zaměstnanců. To zahrnuje používání nových technologií, efektivní využívání zdrojů, vytváření bezpečného prostředí a podporu našeho regionu.

Co děláme

  • Staráme se o to, aby se udržitelnost brala vážně. Díky našim studentům a absolventům máme možnost ovlivnit, jak udržitelnost vnímají nadcházející generace. A daří se nám to.
  • Jdeme příkladem v každodenním životě fakulty. Naším cílem je být příkladem udržitelného chování a inspirovat naše studenty i širší komunitu k přijetí podobných praktik. 
  • O udržitelnosti jen nemluvíme, vyučujeme ji. Třeba v předmětech, jako jsou Základy krajinné ekologie, Environmentální výchova, Ekologie a ochrana životního prostředíOchrana životního prostředí. Ty studentům umožňují získat znalosti v oblasti ekologie, ochrany přírody a udržitelného rozvoje. 
  • Naši vědci se zapojují do mezinárodních projektů, které podporují udržitelný rozvoj ve vzdělávání. Například projekt Innovative STEPS pomáhá vyvíjet nové metody a nástroje, které podporují školy na cestě k ekologické a společenské odpovědnosti.

Co plánujeme

Osobnost

Docent Pavel Mentlík

děkan, pedagog – Fakulta pedagogická

Docent Pavel Mentlík je výraznou osobností Fakulty pedagogické ZČU v Plzni, kde se od roku 2000 aktivně věnuje přípravě budoucích učitelů. Od roku 2019 působí jako děkan fakulty a hraje tak klíčovou roli v utváření vzdělávacího prostředí zaměřeného na trvalou udržitelnost – a to nejen environmentální, ale také sociální a ekonomickou.

Jeho přístup k udržitelnosti je založen na myšlence, že trvale udržitelná společnost potřebuje kvalitní učitele, kteří budou schopni předávat své znalosti a hodnoty dalším generacím. Sám říká: „Udržitelnost ve vzdělávání znamená nejen uchování a předávání znalostí, ale i rozvoj kritického myšlení a odpovědného přístupu k našemu okolí.“


Přečtěte si víc.

Víc o naší práci

Udržitelnost v rukou našich studentů a absolventů

Představte si například Karla, který studuje učitelství pro 2. stupeň se specializací na biologiivýchovu ke zdraví. Učí se, jak začlenit environmentální výchovu do výuky a jak vést své žáky k odpovědnosti vůči společnosti. Karel také aktivně přispívá k udržitelnosti na fakultě jako zástupce studentského spolku.

Studentka Jana zase právě dokončila program zaměřený na geografiifyziku a získala cenné zkušenosti z praxe a virtuálních tříd. Nyní učí na střední škole, kde se její třída zaměřuje na ekologii. Používá digitální technologie, aby žákům ukázala fyzikální změny v různých ročních obdobích, aniž by musela používat papír na pomůcky do výuky. 

Oproti tomu Petr, který studuje učitelství pro 1. stupeň, se učí, jak pomoci žákům porozumět globálním výzvám a vybavit je potřebnými dovednostmi. Jako učitel může pozitivně ovlivnit budoucí generace a předávat jim hodnoty udržitelnosti, spravedlnosti a solidarity.

Udržitelnost v každodenním životě fakulty

  • Zelená fakultní barva není jen estetickou volbou. Je to symbol našeho závazku k udržitelnosti. Zelená představuje růst, obnovu a harmonii – hodnoty, které prosazujeme ve všem, co děláme. 
  • Při organizaci exkurzí a studijních cest upřednostňujeme udržitelné formy dopravy, aby se minimalizoval dopad na životní prostředí. 
  • Zavedli jsme úsporná opatření. Snažíme se neplýtvat zdroji a využívat je naplno. Například tak, že snižujeme spotřebu papíru a používáme energeticky méně náročné technologie. 

Udržitelnost ve výuce

  • Kromě výše zmíněných předmětů vyučujeme také další, například Vědy o Zemi, PaleobiologieChemie životního prostředí, díky kterým studenti získají široký pohled na přírodní vědy.
  • Naše studijní programy reagují na společenskou poptávku po vyučujících. Téma inkluzivního přístupu k žákům je nedílnou součástí pedagogicko-psychologických modulů, které absolvují všichni studenti učitelských programů. Kromě toho nabízíme studijní program Speciální pedagogika, kterým připravujeme odborníky na inkluzi nejen pro náš region.

Víc o našich plánech

Inovativní metody výuky

  • Ve Strategickém záměru 2021–2025 jsme se zavázali používat a rozvíjet různé aktivní a zapojovací metody výuky. Ty nám pomáhají měnit životní styl lidí tak, aby lépe podporovaly hodnoty udržitelného rozvoje a soudržnosti ve společnosti. Díky tomu mají lidé možnost lépe se zapojit do společnosti a žít důstojný život.

Rozvoj prostřednictvím doktorských programů

  • Naše fakulta se prostřednictvím doktorských programů zaměřuje na vzdělávání budoucích akademiků, kteří budou důležití nejen pro přípravu učitelů, ale také pro udržitelný výzkum. Udržitelnost je klíčovou součástí vzdělávání, a proto se snažíme připravit studenty na to, aby se stali odborníky, kteří rozumí ekologickým a sociálním otázkám.

Nové příležitosti pro studenty i zaměstnance

  • Naše fakulta se snaží o budoucnost, která bude plná příležitostí. Chceme pokračovat v rozvoji našich aktivit, vzdělávacích programů a výzkumných projektů, aby naši absolventi dokázali probudit a rozvinout to nejlepší ve svých žácích. Také se chceme dál zaměřovat na budování partnerství s městy v Plzeňském a Karlovarském kraji, zejména s našimi Plzeňskými fakultními školami.

Víc o docentovi Pavlu Mentlíkovi

  • Pod jeho vedením se fakulta zaměřuje na inovativní přístupy v přípravě učitelů. Klíčový je pro něj rozvoj oborových didaktik, tedy dovedností, které umožňují efektivně a smysluplně předávat znalosti konkrétního oboru. „Naše fakulta se snaží postavit přípravu učitelů na didakticky uchopených znalostech oboru, rozvoji pedagogických praxí a zejména na intenzivním rozvoji oborových didaktik,“ zdůrazňuje.
  • Jako děkan se zasadil o významný rozvoj spolupráce s regionálními školami v rámci konceptu Plzeňské fakultní školy, který má za cíl propojit akademické poznatky s praktickými zkušenostmi v terénu. Vzdělání a odborná činnost docenta Pavla Mentlíka odráží jeho dlouhodobý zájem o geografii a biologii, přičemž jeho práce v oboru přinesla významné příspěvky jak v oblasti výzkumu, tak i v pedagogické praxi.
  • Pavel Mentlík výrazně přispívá k tomu, aby Fakulta pedagogická ZČU byla místem, kde se vzdělávají učitelé, kteří nejen učí, ale také inspirují své žáky k tomu, aby se stali zodpovědnými členy společnosti