Udržitelnost na fakultě pedagogické
Věříme, že klíčem k udržitelné budoucnosti je vzdělávání. Naše snaha o udržitelnost je součástí každodenního života studentů a zaměstnanců. To zahrnuje používání nových technologií, efektivní využívání zdrojů, vytváření bezpečného prostředí a podporu našeho regionu.
Co děláme
- Staráme se o to, aby se udržitelnost brala vážně. Díky našim studentům a absolventům máme možnost ovlivnit, jak udržitelnost vnímají nadcházející generace. A daří se nám to.
- Jdeme příkladem v každodenním životě fakulty. Naším cílem je být příkladem udržitelného chování a inspirovat naše studenty i širší komunitu k přijetí podobných praktik.
- O udržitelnosti jen nemluvíme, vyučujeme ji. Třeba v předmětech, jako jsou Základy krajinné ekologie, Environmentální výchova, Ekologie a ochrana životního prostředí a Ochrana životního prostředí. Ty studentům umožňují získat znalosti v oblasti ekologie, ochrany přírody a udržitelného rozvoje.
- Naši vědci se zapojují do mezinárodních projektů, které podporují udržitelný rozvoj ve vzdělávání. Například projekt Innovative STEPS pomáhá vyvíjet nové metody a nástroje, které podporují školy na cestě k ekologické a společenské odpovědnosti.
Co plánujeme
Osobnost

Docent Pavel Mentlík
děkan, pedagog – Fakulta pedagogickáDocent Pavel Mentlík je výraznou osobností Fakulty pedagogické ZČU v Plzni, kde se od roku 2000 aktivně věnuje přípravě budoucích učitelů. Od roku 2019 působí jako děkan fakulty a hraje tak klíčovou roli v utváření vzdělávacího prostředí zaměřeného na trvalou udržitelnost – a to nejen environmentální, ale také sociální a ekonomickou.
Jeho přístup k udržitelnosti je založen na myšlence, že trvale udržitelná společnost potřebuje kvalitní učitele, kteří budou schopni předávat své znalosti a hodnoty dalším generacím. Sám říká: „Udržitelnost ve vzdělávání znamená nejen uchování a předávání znalostí, ale i rozvoj kritického myšlení a odpovědného přístupu k našemu okolí.“
Přečtěte si víc.
Víc o naší práci
Udržitelnost v rukou našich studentů a absolventů
Představte si například Karla, který studuje učitelství pro 2. stupeň se specializací na biologii a výchovu ke zdraví. Učí se, jak začlenit environmentální výchovu do výuky a jak vést své žáky k odpovědnosti vůči společnosti. Karel také aktivně přispívá k udržitelnosti na fakultě jako zástupce studentského spolku.
Studentka Jana zase právě dokončila program zaměřený na geografii a fyziku a získala cenné zkušenosti z praxe a virtuálních tříd. Nyní učí na střední škole, kde se její třída zaměřuje na ekologii. Používá digitální technologie, aby žákům ukázala fyzikální změny v různých ročních obdobích, aniž by musela používat papír na pomůcky do výuky.
Oproti tomu Petr, který studuje učitelství pro 1. stupeň, se učí, jak pomoci žákům porozumět globálním výzvám a vybavit je potřebnými dovednostmi. Jako učitel může pozitivně ovlivnit budoucí generace a předávat jim hodnoty udržitelnosti, spravedlnosti a solidarity.
Udržitelnost v každodenním životě fakulty
- Zelená fakultní barva není jen estetickou volbou. Je to symbol našeho závazku k udržitelnosti. Zelená představuje růst, obnovu a harmonii – hodnoty, které prosazujeme ve všem, co děláme.
- Při organizaci exkurzí a studijních cest upřednostňujeme udržitelné formy dopravy, aby se minimalizoval dopad na životní prostředí.
- Zavedli jsme úsporná opatření. Snažíme se neplýtvat zdroji a využívat je naplno. Například tak, že snižujeme spotřebu papíru a používáme energeticky méně náročné technologie.
Udržitelnost ve výuce
- Kromě výše zmíněných předmětů vyučujeme také další, například Vědy o Zemi, Paleobiologie a Chemie životního prostředí, díky kterým studenti získají široký pohled na přírodní vědy.
- Naše studijní programy reagují na společenskou poptávku po vyučujících. Téma inkluzivního přístupu k žákům je nedílnou součástí pedagogicko-psychologických modulů, které absolvují všichni studenti učitelských programů. Kromě toho nabízíme studijní program Speciální pedagogika, kterým připravujeme odborníky na inkluzi nejen pro náš region.
Víc o našich plánech
Inovativní metody výuky
- Ve Strategickém záměru 2021–2025 jsme se zavázali používat a rozvíjet různé aktivní a zapojovací metody výuky. Ty nám pomáhají měnit životní styl lidí tak, aby lépe podporovaly hodnoty udržitelného rozvoje a soudržnosti ve společnosti. Díky tomu mají lidé možnost lépe se zapojit do společnosti a žít důstojný život.
Rozvoj prostřednictvím doktorských programů
- Naše fakulta se prostřednictvím doktorských programů zaměřuje na vzdělávání budoucích akademiků, kteří budou důležití nejen pro přípravu učitelů, ale také pro udržitelný výzkum. Udržitelnost je klíčovou součástí vzdělávání, a proto se snažíme připravit studenty na to, aby se stali odborníky, kteří rozumí ekologickým a sociálním otázkám.
Nové příležitosti pro studenty i zaměstnance
- Naše fakulta se snaží o budoucnost, která bude plná příležitostí. Chceme pokračovat v rozvoji našich aktivit, vzdělávacích programů a výzkumných projektů, aby naši absolventi dokázali probudit a rozvinout to nejlepší ve svých žácích. Také se chceme dál zaměřovat na budování partnerství s městy v Plzeňském a Karlovarském kraji, zejména s našimi Plzeňskými fakultními školami.
Víc o docentovi Pavlu Mentlíkovi
- Pod jeho vedením se fakulta zaměřuje na inovativní přístupy v přípravě učitelů. Klíčový je pro něj rozvoj oborových didaktik, tedy dovedností, které umožňují efektivně a smysluplně předávat znalosti konkrétního oboru. „Naše fakulta se snaží postavit přípravu učitelů na didakticky uchopených znalostech oboru, rozvoji pedagogických praxí a zejména na intenzivním rozvoji oborových didaktik,“ zdůrazňuje.
- Jako děkan se zasadil o významný rozvoj spolupráce s regionálními školami v rámci konceptu Plzeňské fakultní školy, který má za cíl propojit akademické poznatky s praktickými zkušenostmi v terénu. Vzdělání a odborná činnost docenta Pavla Mentlíka odráží jeho dlouhodobý zájem o geografii a biologii, přičemž jeho práce v oboru přinesla významné příspěvky jak v oblasti výzkumu, tak i v pedagogické praxi.
- Pavel Mentlík výrazně přispívá k tomu, aby Fakulta pedagogická ZČU byla místem, kde se vzdělávají učitelé, kteří nejen učí, ale také inspirují své žáky k tomu, aby se stali zodpovědnými členy společnosti
